HUNDEUTSTILLING I TSJEKKIA

Fra turen

Nå har vi vært i Tsjekkia på hundeutstilling.

3 august 2011. Vi startet med å reise hjemmefra 05.15. Vi er Bente Johansen med Chodsky Pes jenta Izzy, min kollega Bente Skaug , min datter Mathea på 11 og meg selv Inger Lise med Wayli.
Vi reiste til Larvik og tok Superspeed til Hirtshals. Hundene ble plassert i kennel på båten, da Color line anbefalte det. Det var store gode bur med tilgang til vann. Helt OK. Vi kom til Hirthals 11.45 og var på de danske veier 12.00. Vi kjørte derfra og ned til Soltau- 10 mil sør for Hamburg. Vi var fremme der 19.30. Turen gikk kjempefint. Vi fikk salat, spaghetti og deilig dessert hos Elke og mannen og overnattet der.

4 august. Vi startet dagen med deilig frokost hos Elke. Deretter kjørte vi 20 minutter til vi kom til Zwinger vom Böhmerwald og eier Karin.
Vi fikk kikke på kennelen og hilse på noen av hundene. Jeg falt fullstendig for Eyko, en hannvalp på 6 mndr. Vi reiste fra Kennelen etterhvert og kjørte i retning mot Hannover, deretter Dresden, og så Leipzig og Praha i Tsjekkia. Vi kom frem til campingplassen ved 19 tiden. Standarden var så som så. kunne vært litt renere der, men hytta hadde toalett og dusj. Karin og Elke hadde med seg Dyna, Fingo og Tobias. Så på kvelden gikk vi tur med 5 Chodsky Pes hunder. Herlig.

5 august kjørte vi til Tocu for å handle mat. Bente S hadde med GPS , det var helt fantastisk. Den loset oss trygt rundt overalt. Vi handlet masse mat, brus, og to flasker vin til den nette sum av kr 400 ,-. Veldig billig. De områdene vi kjørte gjennom i Tyskland var veldig flate, men i Tsjekkia kjørte vi litt i berg og dalbane, og plutselig dukket det opp landsbyer. Det var stor forskjell på husene, noen var veldig flotte og velholdte mens andre var helt falleferdige. Karin inviterte oss på lunsj, og fikk en parkeringsvakt til å passe på bilen vår med hundene våre i, utrolig blid dame som gjorde jobben seriøst. 🙂 Om kvelden kom Vibke med Kaio og Dino, de boddde sammen med oss i vår hytte. I hytta til Karin og Elke kom fra Sveits Fleurianne med hennes sønn Dennis og 4 hunder. En av de het Sheeky og er halvsøsteren til Wayli. Fra Østerike kom Monika med tre hunder, Cheri og Ecco er CP, Lizzy er Shipperke tror jeg. Ecco er onkelen til Wayli.
Vi satt ute og pratet og koste oss med vin utover kvelden. Det gikk i engelsk, tysk fransk og norsk. Utrolig koselige mennesker og hunder :-)
PS: Karin startet dagen med å servere oss kaffe og te, og den jobben fikk hun beholde hele uken. Rom service

6 august var det utstilling. 135 på melde Chodsky pes. Fantastisk skue. Var ikke så mange valper med. Men mange flotte eksemplarer av rasen. Når utstillingen var over gikk det løse hunder overalt. De holdt seg stort sett rundt sine egne hytter. Helt annen mentalitet der nede. Men det var ikke noe bråk mellom hundene. Helt fantastisk å se. Virket som en stor gjeng med hunder som lekte og hadde det hyggelig sammen. I Tsjekkia er det sik at finner du en hund har du ingen plikt til å levere den tilbake til eier selv om det en chippet. Så vi så flere hunder vi hadde lyst til å "finne" og ta med hjem .

7 og 8 august reiste vi litt på rundt på landsbygda. Spiste lunsj og koste oss. På kvelden kom det et vennepar av Karin og ELke, Sylvia og Michael med CP Lenka. De viste oss Langieren. Langieren er å stå i en ring på 10 meter i diameter og sende hunden din rundt ringen, bytte retning og gjøre forskjellige øvelser. Du kan ha sitt, dekk stå, hoppe hinder. Bare fantasien som setter begrensning. Veldig ok spesielt for hunder som trenger å jobbe med konsentrajonen. Du begynner med kommandoer og tegn, men skal etterhvert kunne stå midt i ringen og bare bruke tegn. Da er hunden nødt til å følge med på treneren i midten (se bilder) På kvelden grillet Michael og Sylvia brattwürst til oss og serverte Bad apfel, eplelikør på 41 %. Veldig god, men ikke bruk store glass :-). En veldig hyggelig kveld.

9 august var det tid for hjemreise. Det var vemodig, men godt å vite at vi ser igjen de fleste vi var sammen med. Vi tilbrakte noen timer i Praha før vi kjørte videre til Sassnitz for å ta ferje til Trelleborg. Vi var heldige og fikk reise med ferjen 07.45 istedenfor 12.45. På denne ferjen kunne vi ha med begge hundenen ovralt . Veldig bra. Ferjeturen tok fire timer. Var i Trelleborg og Sverige ca kl 12. Deretter var det bare å kjøre hjem til Norge. Fra camingplassen i Tsjekkia og hjem var det 138 mil. Godt å komme hjem etter en fantastisk tur med mange opplevelser.